Ras Kass – Institutionalized Vol. 1 (2005)

Joulukuussa vuonna 2004 Ras Kass käveli vankilasta ulos ehdonalaiseen vapauteen. Räppärin mielessä oli muutama missio; Capitol Recordsista irtautuminen, oikeusprosessin voittaminen kyseistä levy-yhtiötä vastaan ja uuden musiikin tekeminen. Ras Kass lähti stuodioon valmistelemaan uutta levyään. Nimeksi piti tulla linnareissuun viitaten “Institutionalized”. (Taustaa siitä, miksi Ras Kass oli vankilassa ja vihainen levy-yhtiölleen, voit lukea edellisestä kirjoituksestani.)

Alunperin albumiksi suunnitellusta julkaisusta tuli lopulta kaupallinen mixtape, joka julkaistiin syksyllä 2005. Raitoja levyllä on 19. Tuottajia on osallistunut projektiin 16 ja listalla on monenlaisia nimiä; Sha Money XL, J Classic, Ish, D-Cyde, Da Riffs, Digital Soul, Goodson, Scram Jones, Kookie, Talksik, Rick Rock, Thayod, Shaft, E Roc, Vyente ja The Heatmakerz.

Vuoden 2005 tilanteessa tuosta listasta voidaan nostaa melko nimekkääksi muutama nimi. Rick Rock oli tehnyt jo tuossa kohtaa pitkän tuottajan uran Bay Arean suunnalla ja newyorkilainen Sha Money XL oli niittänyt mainetta G-Unitin luottomiehenä. The Heatmakerz oli tuottanut 2000-luvun alkupuoliskolla erityisesti The Diplomatsia. Scram Jones New Rochellesta oli tuolloin ennen kaikkea nouseva nimi (oli hiljattain tuottanut mm. Tragedy Khadafia ja Lloyd Banksia sekä myös Mariah Careyn “Emancipation Of Mimi”-levyllä kuultiin hänen tuotantoaan). Vierailijoita on mixtapella joka lähtöön. Tuttuja nimiä pitkällä listalla ovat Xzibit, Killer Mike, E-40, Chamillionaire, Strong Arm Steady (Krondon myös soolona), Young Buck, Crooked I, Spider Loc ja 40 Glocc.

Levyn aloitusraita on kaksiosainen ja nimeltään “MTV News (Intro) / It’s the Bizness”. Alussa uutisenomaisesti käydään läpi sitä, että Ras Kass on vapaa ja sitten alkaa musiikki. Lyhyen “verse + kertosäe”-rykäisyn on tuottanut Sha Money XL.

Sha Money XL:n saundissa on jo hieman mahtipontisuutta ja kakkosraidan biitti uhkuu sitä entistä enemmän. J Classicin biitti on huikea ja räppäri laukoo riimejä hurjan nälkäisellä tunteella. Ras Kass on vankilareissun jälkeen tosissaan tekemässä taas huippuluokan musiikkia. Hän sanoo alussa ennen verseä: “Rest In Peace, Justo”. Justo mainitaan kolmannen versen laineissakin. Tämä viittaa 2005 kuolleeseen Justo Faisoniin, joka perusti vuotuisen Mixtape Awards-tapahtuman. Ras Kassin teksteissä on mieleenjääviä kohtia paljon ja niistä poimin tämän:

“Sip the’ Grey Goose, thinkin’ about that ride on The Gray Goose
Ankles chained, headin’ to Beirut
Crucified next to some nigga named Jesus
Died ressurected, bustin’ blue, still trey-deuced”

Seuraavaksi “Slap Season”-raidalla kuullaan rauhallisempi biitti ja miellyttävää tunnelmaa. Jelly Roll hoitaa mieleenjäävällä äänellään kertosäkeen. Kappaleen nimi ja myöskin molempien versejen loppulainit ovat viittaus Chappelle’s Show’n legendaariseen jaksoon, jossa Dave Chappellen esittämä Rick James läpsi Charlie Murphya ikävin seurauksin. Tämän levyn julkaisun aikaan katselin intensiivisesti kyseistä komediasarjaa ja se on edelleen ehdoton suosikkisarjani huumori-genren puolelta. Räppärivieraat joka jaksossa ja viittaukset hiphop-kulttuuriin auttavat asiaa.

Ras Kass räppää jälleen laineja, jotka ovat jääneet mieleen ja pysyneet siellä viimeiset 12 vuotta. Viittaus räppärin ja Capitol Recordsin myrskyisään suhteeseen on yksi niitä:

“Yall know the biz, that’s what it is
Got Wendy outta Capitol like I clapped on the bitch
Kept my masters, and let paper trail explain
Beat white corporate America at they own game”

Lisäksi Ras Kass (vaikka ei olekaan gangsta rap-artisti, eikä edusta mitään jengiä) kertoo hyvistä väleistään erittäin kirjavan Los Angelesin katujengimaailman moniin eri jengeihin ja toteaa:

“Like Santa, I slide down your chimney, sprayin’ a uzi”

Levyn julkaisun aikaan moni populaarin hiphopin ystävä tunsi termin “klubiräppi”. Neljännen raidan, “Flood”, biitti edustaa jonkin verran tätä kyseistä muoti-ilmiötä. Raita ei ole kuitenkaan täynnä kaikkia mahdollisia kliseitä sekä kikkoja ja toimii edelleen näin vuonna 2017. Klubisaundin jälkeen Etelän vaikutteet osuvat korvaan; “Put Ya Glass Out” on nopeiden hihattien tahdissa tuotannollisesti Dirty South-vaikutteinen.

Seitsemäs raita “Write Where I Left Off” kolahti vahvasti levyn julkaisun aikaan. Goodsonin biitti on iskevä ja hyvin erikoisella saundilla sekä tunnelmalla varustettu. Lyrikaalisesti raita on täyttä nerokkuutta; huippukirjoittaja Ras Kass temppuilee homonyymeillä viihdyttävästi. Seassa on viihteen lisäksi myös sopivasti asiaa ja viittausta vankilassa vietettyyn aikaan. Ensimmäisen versen alku saa heti hymyn huulille:

“Deformed pretty boy, and momma said God don’t like ugly
Cool, Jehova’s Witness won’t bug me
Nickname Anchor Man, all I got is “news”
Pop new tags, knew I cop new shoes”

Scram Jones on tehnyt upean ja mahtipontisen samplenpyörityksen raidalla “Shine”, joka tulee levyllä kahdeksantena. Supertrampin “Gone Hollywood” ja Jay-Z:n “Can I Live” saavat uuden elämän newrochellelaisen tuottajan käsissä. Kolmannen raidan Dave Chappelle-lainaukset jatkuvat yhdeksännellä raidalla, joka on Chappelle’s Show’n “Clayton Bixby”-rooliin pohjautuva skit-raita. Myöhemmin levyllä tulee vielä toinen Clayton Bixby-skit.

“More” on vielä lähempänä klubimusiikkia, kuin aiemmin kuultu “Flood”. “Life And Bullshit”-raidalla Ras Kass räppää lyriikkaa elämästä ennen ja nyt. Biitin osalta tunnelma on varsin miellyttävä ja sen on mahdollistanut Leon Waren “Instant Love”-kappaleen samplaaminen. “My Apology”-raidalla muun muassa vihaajat ja Capitol Records saavat kuulla kunniansa Rick Rockin kiinnostavan biitin jyllätessä taustalla.

Digital Undergroundissa vaikuttanut naislaulaja Mystic laulaa hienon kertosäkeen raidalla numero 17. “Unconditional” on todella henkilökohtainen arvostuksenosoitus Ras Kassilta hänen läheisilleen.

Toiseksi viimeinen raita on “We Run The Streets”, jossa vierailee
Crooked I, El Dog, Spider Loc, 40 Glocc ja Cali Casino. Iso määrä vierailevia (gangsta) räppäreitä ja kappaleen nimi luovat yhdessä tietynlaisen mielleyhtymän ja pienen epäilyksen. Raita ei kuitenkaan ole mikään tusinatyyliin tehty gangsta-uhoamisralli, vaan hyvin kiinnostava kappale. The Heatmakerz on samplannut todella hyvään biittiin The Supremesia ja 90-luvun Snoop Doggia sekä alussa on pieni ote Star Wars-maailmasta, mikä on Ras Kassille melko tyypillinen veto. Kertosäe osuu ja uppoaa.

Levyn lopettaa loistava ja melko lyhyt kappale, nimeltään “Welcome Home”. Nimestä voi päätellä, että lyriikoissa käsitellään vankilasta vapautumisen hetkeä. Tämä kolahtaa vahvasti; jälleen kerran upea biitti sekä tunnelma ja sanoituksissa tuntuu suunnaton aitous. Kuvaus on sanasta sanaan mukaansatempaava ja autenttisen oloinen tarinointi siitä, mitä vankilasta vapautunut räppäri on joulukuussa 2004 pohtinut.

Levy on mahtava mixtape. Tämä kolahti 12 vuotta sitten ja on edelleen yksi suosikkijulkaisuistani viime vuosikymmeneltä. Tuotannon takana on monenlaisia tekijöitä, joiden tuottama kokonaisuus on loistava. Ras Kass on teknisen taidokkuutensa lisäksi nerokas sanoittaja.

Aikanaan syksyllä 2005 “Write Where I Left Off” nyökytti päätä vahvasti. Kun raita soi tänä päivänä on vaikutus sama ja räppärin sanataiturointi viihdyttää ja mykistää yhtä aikaa. “Welcome Home”-kappaleeseen liittyy muisto, joka voi herättää kyseenalaisia tunteita, mutta paljastan sen silti. Kotiuduin varusmiespalveluksesta vuonna 2006 ja kuuntelin tunteella tätä raitaa, jossa toivotettiin miehelle “tervetuloa takaisin kotiin laitoksesta”. Olin lähtenyt suorittamaan palvelusta terveenä ja kuntoilevana miehenä, mutta sairastelin rajusti lähestulkoot läpi koko armeija-ajan. Kerran minut vietiin jopa kesken loman kodistani sairaalaan makaamaan. Moinen “hajotti” ja loi epäilyksiä kasarmin sisäilman kunnosta sekä ennen kaikkea lisäsi sitä aamujen laskemisen intoa. Halusin pian takaisin kotiin. Ja tämän kappaleen suhteen koin samaistumisen tunnetta, vaikka joidenkin mielensäpahoittajien mielestä on loukkaavaa verrata keskenään 19 kuukauden vankilatuomiota Yhdysvalloissa ja varusmiespalvelusta Suomessa.

Suosittelen levyä kaikenlaisille amerikkalaisen räpin kuuntelijoille. Erityisesti huippuluokan rap-sanoituksista kiinnostuneiden kannattaa tutustua artistiin kaiken kaikkiaan ja kuunnella esimerkiksi “Write Where I Left Off” ajatuksen kanssa.

Kouluarvosana: 10-

Advertisements

2 thoughts on “Ras Kass – Institutionalized Vol. 1 (2005)

    1. Samanlailla erikoinen roster on tässä The Hrsmn-porukassa: Ras Kass, Canibus, Killah Priest ja Kurupt. Ras ja Killah Priest on helppo kuvitella yhdessä… Canibus sinänsä, mutta menee tosi vahvasti jo siihen sellaseen East Coast hardcore sekä puhtaaseen punchline-osastoon. Ja sitten Kurupt! Pidän kyllä hänen useista levyistään soolona ja osana Tha Dogg Poundia, mutta puhdasta länsirannikon gangsta rapiahan se on. Cripsien sininen väri esillä vahvasti levynkansissa jne.

      Täytyy syventyä näihin molempiin porukoihin lisää. Ihan jo siksi, että rosterit ovat mielenkiintoisia!

      Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s