Vakill – Worst Fears Confirmed (2006)

Vuonna 2006 tutustuin Vakillin (tällöin tuoreeseen) levyyn Worst Fears Confirmed. Erityisesti karut tarinat Chicagon kaduilta tekivät vaikutuksen. Nyt palaan 11 vuoden jälkeen tämän levyn äärelle arvioivalla otteella ja pohdin, että oliko intoni tätä julkaisua kohtaan vain sen ajankohdan juttu vai onko Vakill julkaissut vuonna 2006 underground-klassikon?

Debyyttialbumi “The Darkest Cloud” tuotettiin lähes kokonaan Molemenin toimesta ja levy-yhtiönä taustalla toimi Molemen Records. “Worst Fears Confirmed” jatkaa samalla linjalla; Molemenin Panik ja Memo tuottavat samplepohjaisella tyylillään 15 raidasta 14 kappaletta. Vain “Flow Fever” on brittiläisen Chemon käsialaa. Edellisen levyn tavoin vierailijoita on vain muutama. Tuntemattomamman Vizion-nimisen räppärin lisäksi levyllä vierailee kaksi taitavaa sanoittajaa; Royce Da 5’9″ ja Ras Kass.

“Intro” on loistava alku levylle ja yksi suosikki-introistani rap-musiikin maailmassa. Panik on loihtinut todella dramaattista saundia taustalle; tunnelma on kuin jostain vanhasta kauhuelokuvasta ja Vakillin tarinointi on myös hyvin uhkaavaa.

Toisella raidalla tuotanto on onnistunut aivan fantastisella tavalla yhdistämään jousisoitinsamplea, kosketinsoitinta ja satunnaista vokaalisamplea basson ja rumpukompin kanssa. Ja Jay-Z:n vokaalisamplen pyörittäminen kertosäkeessä on onnistunut valinta myöskin. Vakill ei räppää intron tavoin ihan niin pelottavalla otteella, vaan “hyökkää” taitavilla iskulinjamaisilla laineilla, jotka ovat räppärille tyypillisiä.

Kolmas raita jatkaa taas tunnelman puolesta hieman samoilla jäljillä, kuin “Intro”; “Cold War” on tuotannon puolesta synkkä ja hieman dramaattinenkin. Jonkinlainen elokuva tulee sample-maailmasta mieleen. Vakill räppää Chicagon julmista kaduista ja jengeistä tylyä riimiä.

“As modern-day pharaohs dwell
As gang leaders control the streets from a narrow cell”

Tuo viittaus on yleismaailmallisesti totta; vankilasta käsin on johdettu katuja Yhdysvaltain jengihistoriassa. Lisäksi kokonaan uusia jengejä on syntynyt vankilassa, josta ne ovat vasta myöhemmin levinneet kaduille. Tästä hyvä esimerkki on La eMe, joka tunnetaan myös nimellä Mexican Mafia.

Vakillin viittaus osoittaa myös Jeff Fortin suuntaan, joka on ollut iso johtaja Chicagon katujengimaailmassa 1960-luvulta saakka. Hän johti Almighty Black P. Stones-jengiä ja joutui vankilaan 1970-luvulla. Kaltereiden takana hän kääntyi muslimiksi ja vapauduttuaan perusti islamilaisen El Rukn-jengin. Hänet tuomittiin 1980-luvulla huumekaupasta uudelleen vankilaan. Sieltä hän kuitenkin johti jengiä edelleen ja käski jengin vapaalla jalalla olevan johdon juonimaan libyalaisten kanssa entistä isompia juonia. Lopulta Libyasta luvattiin maksaa 2,5 miljoonaa dollaria El Ruknin jäsenille, jos he suorittaisivat terroritekoja Yhdysvaltain maaperällä. Jengi suunnitteli iskua, mutta viranomaiset pääsivät väliin ja estivät aikeet. Jeff Fort tuomittiin tästä pitkään tuomioon vuonna 1987 ja seuraavana vuonna istuttavia vuosia kertyi lisää murhatuomion takia.

“Colors is redundant
Banging is determined by cocked caps and hand signs
From Elgin to up in the Hundreds
Where GDs get love in abundance
And El Rukns and Vice Lords was once government funded”

Lippalakkiviittaus tarkoittaa sitä, että Chicagon kaduilla tämä hyvin kirjava jengimaailma on pohjimmiltaan jakautunut kahteen eri leiriin. Ja näillä leireillä on osalla lakin lippa vasemmalle päin suunnattuna ja osalla oikealle. “From Elgin to Up in the Hundreds” tarkoittaa, että tätä sääntöä ja käsimerkkejä noudatetaan koko Chicagon metropolialueella. Gangster Disciples (Gds) on suurin jengi kyseisessä kaupungissa (ja “saa rakkautta runsaasti”… paremmin en osaa suomentaa). Ja tuo rahoitus hallitukselta viittaa siihen, että aikaisemmin mainitsemani Jeff Fort onnistui 1960-luvulla junailemaan jengitoiminnalleen tukea ensin presbyteriaaniselta kirkolta ja sen jälkeen valtiolta (joka myönsi lopulta miljoona dollaria Jeff Fortin organisaatiolle). Hän sai monet tahot luulemaan, että hän oli hyvällä asialla ja opetti mm. kadun miehille tärkeitä taitoja työllistymistä ajatellen. Totuus oli kuitenkin toinen.

“Cold War” puhuttelee ja siitä voisi kirjoittaa jopa oman blogitekstinsä. Biitin lisäksi sanoituksissa on runsaasti ajatusta taustalla ja viittauksia erilaisiin asioihin. Suosittelen jokaisen räpistä kiinnostuneen kuuntelemaan tätä raitaa ajatuksella.

Seuraava raita, “Introducin”, ei ole sanoituksien puolesta yhtä vakavaa kuunneltavaa. Tekstin ja räppäämisen laatu pysyy silti korkealla tasolla. Vierailijana toimii Ras Kass, joka on länsirannikon rap-maailman parhaita kirjoittajia.

“When Was The Last Time” jatkaa siitä, mihin kolmas raita jäi. Sanoitukset ovat jälleen taitavia ja aihe karua tarinaa Chicagon kaduilta. Biitti on tehty luonnollisesti sanoitusten tunnelmaan sopivaksi ja vanhaa kunnon rahinaa osuu korviin samplesta; samplaamisessa on varmastikin käytetty perinteisiä tapoja. Vakill räppää ensimmäisessä versessä:

“I breathe through the pain and exhale for, single parent homes
Exhale crack addict withdrawls they can’t bear alone
Exhale smoke from the barrels of those bearin’ chrome
Exhale for the slums where angels went there to roam”

Seitsemäs raita on nimeltään “Monstaz Ink”, jolla Vakill pudottelee iskulinjamaista riimiä ja kyseenalaistaa monet kaupalliset räppärit ja wannabe-katujengiläiset musiikkipiireissä. Heti kappaleen alussa korvaan osuu hyviä riimejä:

“Hammers is all cocked
So many Makaveli mini-me’s in the game it’s a fucking outbreak of small Pacs*
And beef is when everybody is not breathing
So body me not even
Everybody is holding and probably not squeezing”

*Lausutaan samoin kuin smallpox = isorokko

“Heart Bleeds” tulee vastaan levyllä kymmenentenä raitana ja sanoituksissa artisti valoittaa henkilökohtaista arvomaailmaansa melko tylyn biitin tahdissa. Seuraavaksi tulee “The King Meets The Sickest”, jolla vierailee Royce Da 5’9″. Sanoituksissa on odotetusti nokkelia laineja ja biitissä on pientä 1990-luvun Wu-Tang-tunnelmaa; Panik pyörittää jousisoitin-samplea Staten Islandin tyyliin. “Man into Monster” kuvaa sitä, kuinka itse kullakin on olemassa se piste, jolloin muuttuu väkivaltaiseksi ja “napsahtaa”.

Lopetusraidan nimi on “Acts Of Vengeance”. Tunnelma siirtyy tässä kohtaa hyvin vahvasti takaisin kauhuelokuvamaiseen suuntaan tuotannon osalta. Varmastikin jotain pelottavaa elokuvaa tai ainakin synkkää kohtaa jossain elokuvassa on samplattu. Erityisesti alussa biitti tuo mieleen hieman utuisen, öisen kohtauksen suurkaupungin sillalla.

Sanoituksissa Vakill kertoo tarinaa slummista, jossa pastori ajautuu vastustamaan jengiläisiä saatuaan tarpeeksi. Lyriikoissa pohditaan sitä, kuinka pitkälle vaatimaton “Jumalan mies” voi taistella väkivallatta rikollisia vastaan, kun panokset kovenevat. Vakillin hyvätasoinen räppääminen ja taito kertoa tarinaa tempaavat kuuntelijan vahvasti mukaan riimeihin.

“Then a six-year-old girl was killed in a crossfire
Block got hot, made the price of the coke go higher
The pastor took action, waged a war on drugs
With vows to clean up the hood, that he swore on blood”

Tämä on karu lopetus levylle. Vaikka tuotannon puolesta iloisiakin melodioita löytyy levyltä, niin nämä tylyt sanoitukset synkkien biittien säestyksellä jäävät vahvimmin mieleen.

Levy on edelleen 11 vuoden jälkeen huippuluokan teos makuuni. Samplepohjaiset biitit toimivat loistavasti ja Vakill räppää todella vahvasti. Levy ei tunnu millään tapaa liian viime vuosikymmeneltä, koska mitään aikakautensa kikkailuja tai muoti-ilmiöitä ei ole seurattu liiaksi; levy on sopivan suoraviivaista räppäämistä, jossa edes laulukertosäkeille ei jää tilaa.

Vakill on huippuluokan kirjoittaja. Sanoitusten puolesta meininki pysyy kiinnostavana, koska karujen slummitarinoiden ja inhorealismin lisäksi Vakill osaa sanoilla taituroinnin iskulinjamaisessa suuntauksessa, jota levyltä löytyy myös.

Kouluarvosana: 10-

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s